Onlangs las ik dit artikel van Tom Braams op De Onderwijspsycholoog.nl: “Waarom behoort het Nederlandse onderwijs niet tot de beste in de wereld? We weten toch wat werkt in het onderwijs?”. Een zeer interessant artikel over de kwaliteit van onderwijs in Nederland. Hoe komt het dat een aantal jaar geleden Nederland tot de onderwijstop van alle landen behoorde en nu is weggezakt? 

Meneer Braams stelt dat de oorzaak het constructivisme is: “Ik denk dat een belangrijke boosdoener het constructivisme is: de filosofie dat kinderen veel beter leren als dit op een natuurlijke manier gebeurt, namelijk zelfontdekkend en zelfsturend. Kinderen ‘construeren’ daardoor hun eigen kennis in plaats van die ‘opgedrongen’ te krijgen door volwassenen. In Nederland is de constructivistische onderwijsbenadering de kern van allerlei onderwijsvernieuwingen, hoewel nooit gebleken is dat ze effectief was.” 

Ik kan me goed vinden in zijn oplossing, meneer Braams stelt dat leraren terug moeten naar het geven van instructie, dat heeft het onderwijs nodig! Hij zegt: “1) leraren moeten (bijna) al hun tijd kunnen besteden aan lesgeven, 2) ze geven instructie, instructie, instructie, en scholen zich bij tot excellente didactici, 3) scholen werken bij de kernambities alleen met evidence based methodes, 4) alle leerlingen krijgen optimale instructie.” Het onderwijs in Nederland kan veel beter worden als deze prioriteiten gesteld worden.

Wat vind jij?

Lees het hele artikel: https://de-onderwijspsycholoog.nl/waarom-behoort-het-nederlandse-onderwijs-niet-tot-de-besten-in-de-wereld-we-weten-toch-wat-werkt-in-het-onderwijs/

Juf Joyce

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *